تحقیق
 
 
تحقیق
 

١.تعریف عملیاتی شغل :

مشاوره به معنی همکاری کردن و رأی و نظر دیگری را در انجام کاری دانستن مشاوره توسط صاحب نظران مختلف به طریق گوناگونی تعریف شده است. به نظر پاترسون مشاوره جریانی است که در آن وجود ارتباط خاص بین مراجع و مشاور ضرورت دارد. مراجع معمولا با مسئله و مشکلی عاطفی مواجه است و مشاور در ارائه راه حل برای مشکلات عاطفی تخصص دارد.

 

٢.تاریخچه شغل:

تاریخچه مشاوره و راهنمایی به مفهوم عام ، با خلقت انسان همزمان است. خداوند متعال پس از آفرینش انسان ، از طریق بعثت مستمر پیامبران ،بشر را در جهت نیل به کمال و سعادت در دنیا و آخرت راهنمایی کرده است. مشاوره و راهنمایی به مفهوم خاص در سال ١٩۰٦ (میلادی) در امریکا توسط فردی به نام فرانک پارسونز با راهمنایی شغلی آغاز گردید.مذهب ،بهداشت روانی ،تغییرات اجتماعی ،پیدایش آزمونها وتوجه به تفاوتهای فردی در آموزش و پرورش ،کاربرد روانشناسی جدید با تأکید بسیار برخودشناسی از عوامل مؤثر در گسترش مفهوم خاص راهنمایی محسوب میشود. هر کشوری بر اساس نیازها و امکانات خود ، از راهنمایی به نوعی استفاده کرده است. به عنوان نمونه : مرکز راهنمایی شغلی در بلژیک در سال ١٩٤١ (میلادی). در فرانسه در سال ١٩٤٥ (میلادی ) در نروژ در سال ١٩٤٧ ( میلادی ) و در انگلستان در سال ١٩٤٨ ( میلادی) به وجود آمدند.

 

٢. مدرک تحصیلی دوره های آموزشی جهت احراز شغل . مدت دوره آموزش . هزینه های احتمالی و دانشکده های ارائه کننده مدرک شغل مورد نظر در داخل کشور.

متقاضی برای ورود به رشته مشاوره پس از اخذ دیپلم در رشته ادبیات و علوم انسانی و گذراندن دوره پیش دانشگاهی در نظام جدید آموزش در رشته ادبیات و علوم انسانی با موفقیت و قبول شدن در آزمون ورودی مراکز آموزش عالی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب ٤ و٦ سال میتواند ادامه تحصیل دهد. و در سطوح دکترا در خارج از کشور امکان ادامه تحصیل وجود دارد. در شرایط حاضر دانشکده های دولتی که برای ارائه رشته مشاوره در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد دائر میباشند عبارتند از : دانشگاه اصفهان ، دانشگاه الزهرا ، دانشگاه تربیت معلم تهران ، دانشگاه علامه طباطبائی ، دانشگاه آزاد و مراکز عالی وابسته به آموزش و پرورش.

 

٤. خصوصیات جسمانی و روانی ، توانایهای ذهنی و استعدادهای لازم جهت احراز شغل

خصوصیات مشاور در موقعیت کاریش تأثیر بسزایی دارد مشاور باید :

الف : از سلامت روانی و جسمانی برخوردار باشد واز بخل و حسد و دروغ بپرهیزد.

ب : باهوش باشد و براحتی و صراحت و فصاحت صحبت کند و توانایی استدلال لازم را دارا باشد.

ج : به انسانها و حل مسائل و مشکلات آنها علاقمند باشد.

د : در روابطش با دیگران انعطافپذیر و صبور باشد.

ز : مهربان و رازدار باشد و به دیگران احترام بگذارد.

و : از تواناییها و محدودیتهای خود آگاه باشد.

 

٥. شرایط محیط کار ، محل احتمالی استخدام و وسایل تخصصی مورد نیاز شغل

مشاوره علمی است که در آن رازداری و حفظ حریم خصوصی مراجع بسیار مهم است. مراجع و مشاور ایرانی در فرهنگی زندگی می کنند که حریم حیا در بسیاری از روابط اجتماعی هنوز هم حاکم است به همین دلیل مشاور نمی تواند اصول و فنونی را که بصورت تئوری در دانشگاه آموخته است در عرصه کار و رزمگاه مشکل گشائی به کار بندد با توجه به توضیحات فوق توصیف شرایط محیط کار برای مشاورین ایرانی کاری بسیار مشکل است. محل اشتغال فارغ التحصیلان مشاوره در مراکز زیر میباشد : بهزیستی ، آموزش و پرورش ، ارتش .... مراکز و دفاتر آزاد مشاوره در زمینه خانواده ازدواج تحصیل ، شغل و ... وسایل تخصصی : آزمونهای روانی روانسنجها ، پرسشنامه ها ، پرونده تربیتی.

 

٦. میزان متوسط حقوق و مزایا و شرایط ارتقاء شغل

میزان حقوق و مزایا بر اساس مدرک تحصیلی حداقل لیسانس تا سطوح بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا متفاوت می باشد و عامل دوم در سازمانها داشتن تجربه کاری می باشد که در حقوق و مزایا دخالت دارد. ارتقاء در این شغل بر اساس مدرک تحصیلی و تجربه کاری حاصل می گردد.

 

 

٧. نمونه از وظایف و مسئولیتهای شغل

مسئولیتهای عمده مشاوران در مدرسه عبارت است از : مشورت ، هماهنگی ، ارجاع ، پیگیری ، ارتباط با دانش آموزان ، اولیاء ، کارکنان مدرسه و ... که بخش چشمگیری از اوقات مشاور را به خود اختصاص می دهد. مشاور مدرسه از طریق مشاوره فردی یا گروهی با دانش آموزان و اولیاء آنان پس از شناخت احساسات ، افکار، نیازها و ارزشها ، مراجعان را در حل مشکلات عاطفی ، تصمیم گیری و مقابله با مسائل آینده یاری می دهد.

مشاور باید دانش آموزان را در تصمیم گیری صحیح در هر مورد کمک کند و از پیدایش مشکلات در آینده پیشگیری به عمل آورد.

 

٨. آینده نگری درباره شغل با توجه به بازار کار و شرایط اجتماعی

آینده این شغل به عوامل زیادی بستگی دارد از قبیل : سیاست گذاران آموزشی اهمیت و ضرورت مشاوره را تا چه حد احساس کنند. ؟ استانداردها در جذب مشاور، رشد و توسعه جمعیت ، بازنشستگی ، تغییرات در سازمان آموزش و پرورش و اهمیت و ضرورت مشاوره در مقطع ابتدایی و راهنمایی ، ایجاد جاذبه شغلی و مزایای شغلی خاص و غیره...

 

٩. روابط انسانی و جو حاکم بر محیط کار

مشاور باید اعتماد مراجعه کننده را به خود جلب کند لازم است از این طریق و در جریان ارتباط ، رابطه خویش را با مراجعه کننده گسترش دهد. برای ایجاد اعتماد ، مشاور دست کم باید ٤ خصوصیت داشته باشد.

 

١. هماهنگی و دقت

٢. احترام مثبت و بدون قید و شرط به مراجعه کننده

٣. تفاهم توأم با همدلی

٤. رازداری

 

١۰. ارتباط شغل با مشاغل دیگر

مشاوره در ارتباط با مشاغلی نظیر : روان شناسی ، مددکاری اجتماعی ، گروههای بهداشت از قبیل : پزشکان ، روان پزشکان ، دندان پزشکان ، مربیان بهداشت ، و بسیاری از مشاغل دیگر می باشد.

 

١١. اهمیت شغل از نظر خدمت به جامعه و نقش آن در خود کفایی اقتصادی و استقلال کشور

مشاوره فواید زیادی دارد از آن جمله : کسب اطلاعات معتبر و موثق در زمینه های استعداد ، رغبت ، پیشرفت تحصیلی ، هوش ، وضع جسمانی و روانی ، روابط خانوادگی ، نگرشها و غیره...از طریق فنون مشاوره و راهنمایی حاصل می شوند. از طریق مشاوره زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن تمام استعداد انسان و سوق آنان به سوی اهداف مطلوب از طریق برنامه های سنجیده و حساب شده میسر می گردند.

 

 

١٢. محل کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل

١. بانک اطلاعات شغلی

٢. مصاحبه با صاحبان شغل

٣. بازدید از محل کار ( سازمان ، مراکز مشاوره و غیره...)

٤. دفتر راهنمایی آزمون سراسری در جهت شناسایی رشته های تحصیلی

 

 

 |+| نوشته شده در  شنبه هجدهم خرداد 1387ساعت 22:3  توسط رضا  | 
 
  بالا